Як українці можуть заощаджувати гроші та енергію

Впродовж багатьох років ЄС активно підтримує Україну на шляху до енергоефективності. Економіка України залежить від імпорту енергоносіїв. Проте, в той же час рівень споживання енергії в три-п’ять разів вище, аніж в інших країнах зі схожим кліматом.

Близько половини обсягу споживання енергоресурсів припадає на багатоповерхові будинки. Відповідно, у житловому секторі криється значний потенціал заощадження.

Прості заходи та суттєві вигоди

Економія коштів, комфортне проживання у власній квартирі та зменшення негативного впливу на довкілля – таких результатів можна досягнути, провівши термоізоляцію багатоквартирного будинку.

Саме тут приходить на допомогу інформаційна кампанія “Енергія твого дому”, одна з декількох ініціатив, що підтримуються ЄС в галузі енергоефективності в Україні. Кампанія проходила у п’яти містах України: Києві, Харкові, Дніпрі, Одесі та Запоріжжі. Вона розпочалася в лютому і завершилася в листопаді 2017 року. Ці міста обирали навмисно, адже у них найбільший відсоток багатоповерхівок.

На початку кампанії було проведено опитування серед жителів багатоповерхових будинків в цих містах. Воно показало, що більшість українців не знали про важливість енергоефективності та способи підвищення ефективності їх будівель. Тому головним завданням було розповісти українцям про ці теми і згодом змінити життя людей на краще.

В багатоквартирних будинках по всій Україні є щонайменше декілька термомодернізованих квартир. Приватні компанії пропонують ізолювати фасади окремих квартир. Однак такий підхід до вирішення проблеми не є ефективним і може навіть бути доволі небезпечним для власників квартир та їхніх сусідів.

“По-перше, пінопласт, що використовується для ізоляції в Україні, пожежонебезпечний. До того ж, між стіною і пінопластом утворюється простір, де накопичується волога. Згодом у квартирі з’являється пліснява, а далі – тріскається стіна”, – пояснює менеджер кампанії “Енергія твого дому” Мар’яна Шипош.

Найкращий матеріал для утеплення згідно зі стандартами ЄС – мінеральна вата, а не пінопласт. Утім, утеплюючи квартиру самостійно, люди обирають дешевший варіант.

“Мета кампанії – донести до українців думку, що житло – це спільна власність, і ми всі за неї відповідаємо. А це потребує комплексного підходу, – каже Шипош. – Ми також розповідаємо людям про можливості впровадження доступних та ефективних заходів з енергоефективності вдома”.

Економія понад 320 тис. грн євро на рік на одній будівлі

Багато програм в Україні підтримують впровадження енергоефективних заходів. Існує урядова програма “теплих” кредитів, місцеві програми і ті, які підтримуються ЄС та іншими донорами. Ці програми пропонують власникам квартир, а також Об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) набагато доступніші кредити, ніж ті, які створені для приватних осіб.

Харків’янка Тетяна Суворова, голова правління ОСББ “Злагода”, розповідає, як мешканці її будинку змінили умови свого життя і зробили будівлю більш енергоефективною: “У нашого будинку є особливість: тепло подається не знизу догори, а з верхніх поверхів на нижні. Через це зверху було надто тепло, 27-28 градусів, люди відкривали взимку вікна, а у мешканців знизу було всього 17-18 градусів в квартирах. Коли ж в 2016 році тарифи поповзли вгору, мешканці вирішили, що потрібно щось робити”.

У будинку встановили індивідуальний тепловий пункт, щоб подача тепла стала автоматизованою. “Тепер жителі верхніх поверхів припинили відкривати вікна, і тепло пішло донизу, – розповідає Суворова. – Тепер у людей, які на першому поверсі, у квартирі температура приблизно 20-22 градуси. Минулого року загальна економія для нашого будинку склала більше 320 тис. грн на рахунках за опалення”.

Жителі багатоквартирного будинку в Києві також скористалися перевагами енергоефективності. Як розповідає голова правління ОСББ Валерій Никитченко, створити об’єднання їх змусило погане обслуговування будинку: “Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку може дійсно покращити будинок і робити його більш енергоефективним. Цього року ми виграли найбільший грант в Україні – понад 20 млн грн на теплоізоляцію будівлі та економію енергії. Ми хочемо повністю утеплити фасад усього будинку і модернізувати систему опалення”.

Індивідуальна ізоляція кожної квартири чи комплексний підхід – який варіант краще?

“Самостійно утеплюючи своє житло, людина економить близько 10%. Якщо ж братися за вирішення питання термомодернізації всім будинком, економія може скласти до 90%”, – пояснює спеціаліст з енергоефективності Юлія Пушко.

Кампанія “Енергія твого дому” просуває саме такі позитивні приклади, розробляючи низку матеріалів по темі енергоефективності для поширення серед широкої громадськості. Це плакати та буклети, що поширюються місцевими радами, а також інформаційні стенди, встановлені в громадських місцях у п’яти обраних містах, які надають інформацію про існуючі програми з термомодернізації будівель. Також була зроблена реклама в громадському транспорті: у метро, мікроавтобусах, а також у поштових відділеннях.

Для поїздів “Інтерсіті” були створені короткі інформаційні відеоролики, щоб пасажири, які подорожують між містами, в яких проходить кампанія, могли дізнатися більше. У відеороликах показуються реальні історії людей, які скоротили споживання енергії, а також розповідається про те, куди звернутися за фінансовою допомогою для впровадження заходів з підвищення енергоефективності.

Місцева влада також долучилася до кампанії. Її мотивацією для участі в кампанії був той факт, що чим більш енергоефективні багатоквартирні будинки, тим більше енергії місто може заощадити для інших секторів. Це також допомагає місту стати більш екологічно чистим і зменшити вплив на клімат.

Тема підвищення енергоефективності також просувалася в засобах масової інформації та соціальних мережах. “Люди казали, що раніше не вживали енергоефективні заходи через банальне незнання, що такі можливості існують”, – каже Мар’яна Шипош. В рамках кампанії було організовано низку прес-турів, щоб продемонструвати кращі практики, зокрема і в Житомирі.

Приклад Житомира: як без переплат створювати комфортне житло

Прикладом міста, влада якого підтримує ініціативи громад та активно співпрацює з ЄС, бере участь у програмах з енергоефективності, є Житомир.

“За перший рік впровадження заходів термомодернізації лише на оплаті комунальних платежів шкіл, садочків, лікарень ми заощадили мільйони гривень. Зараз загалом у нас утеплено 63 бюджетні установи”, – говорить міський голова Житомира Сергій Сухомлин.

У Житомирі діє низка міжнародних програм. Загальний обсяг інвестицій в енергоефективність за цими програмами сьогодні перевищує 75 млн євро. Це і грантові, і кредитні складові.

Голова ОСББ на вулиці Київська у Житомирі Людмила Галліна розповідає, як всі мешканці усвідомили необхідність термомодернізації.

“Коли ми прийшли з фахівцем з тепловізором до нашого будинку і побачили, як він втрачає тепло, то зрозуміли, що потрібно діяти, – розповідає Галліна. – За перший кредит у приблизно 58 тис. грн ми поміняли всі вікна в квартирах і під’їздах. Ми отримали компенсацію від держави і з обласного бюджету та погасили 18 тис. грн всього за 4 місяці”.

За допомогою кредиту розміром у 835 тис. грн, з яких держава покрила 260 тис. грн, об’єднання співвласників змінило вхідні двері в будівлю і двері в підвал, а також ізолювало фасад. Згідно з умовами кредиту, мешканці будинку будуть платити лише 2,5 гривень щомясяця протягом наступних 10 років.

“Рік тому ми не могли вирахувати економію, бо не мали лічильника. Її змогли відчути лише квартири з індивідуальним опаленням. Для них ефект від термомодернізації склав майже 50% економії. З цього опалювального сезону платіжки будуть з меншими сумами і у решти мешканців”, – говорить Галліна.

Ще одна голова Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку Ольга Мельничук каже, що переконати людей зайнятися термомодернізацією було складно, адже люди боялися брати кредити.

Насправді, усі програми не несуть ризиків, адже вони не потребують застав. “За 1,022 млн грн євро від міської ради ми зробили капітальний ремонт даху. За допомоги енергозберігаючих програм ми отримали більше ніж 1,067 млн грн та встановили двері і вікна на сходових маршах, а також індивідуальний тепловий пункт”, – додає Мельничук.

Завдяки інформаційній кампанії “Енергія твого дому”, що підтримується ЄС, багато українців дізналися про важливість заходів з підвищення енергоефективності та можливості, що надаються існуючими програмами підтримки. Зробивши прості кроки, люди змогли скористатися цими можливостями. Усе більше людей отримали кращі умови в своїх домівках, можливість знизити споживання енергії, значно економлячи на оплаті за тепло.

Новини UAZMI 4
Відповіді 0