Російський телеканал RT стверджує, що зареєструвався у США як іноземний агент

ZIK

Російський телеканал мовлення за кордон RT, який фінансується російською владою, зареєструвався у США як іноземний агент.

Про це сказала 13 листопада головний редактор каналу Маргарита Симоньян, – повідомляють Крим.Реалії.

«Між кримінальною справою і реєстрацією ми вибрали останнє. З чим і вітаємо американську свободу слова і всіх, хто в неї досі вірить», – написала вона у Twitter.

Вона не пояснила, як, на її думку, така реєстрація може вплинути на свободу слова.

Раніше телеканал заявляв, що Міністерство юстиції США висунуло його американському підрозділу, каналу RT America, ультимативну вимогу зареєструватися як іноземний агент до 13 листопада.

У Мін’юсті США не бажали ні підтверджувати, ні заперечувати таку заяву. Але незабаром після нинішньої заяви RT на сайті міністерства з’явилося повідомлення, що реєстраційні документи каналу отримані.

Також 13 листопада один із провідних депутатів Державної думи, нижньої палати парламенту Росії, Андрій Ісаєв повідомив, що там уже розробляють законопроект про вимогу реєструватись у Росії як іноземним агентам закордонним засобам інформації, які мають підтримку іноземних урядів або проурядових структур. За його словами, серед тих, хто буде змушений зареєструватися іноземним агентом, коли закон буде ухвалений і вступить у силу, – Радіо Вільна Європа / Радіо Свобода, «Голос Америки» або «CNN» зі США, «Німецька хвиля».

Раніше спікер Держдуми Росії В’ячеслав Володін заявив, що такий законопроект можуть розглянути в першому читанні 15 листопада, а ухвалити остаточно збираються до кінця наступного тижня.

Президент Росії Володимир Путін після попередніх повідомлень про вимогу до RT зареєструватися в США як іноземний агент, заявляв, що російські засоби масової інформації зазнають у США «атаки на свободу слова». Він не пояснив, як стосується реєстрація питань свободи слова.

Чинне російське законодавство про «іноземних агентів» вимагає такої реєстрації від неурядових організацій, які отримують фінансування з-за кордону, які, на думку Москви, займаються «політичною діяльністю», і поки не стосується засобів інформації.

У США звертають увагу на те, що закони про «іноземних агентів» у Росії та США, незважаючи на схожу назву, розрізняються.

У США існує законодавча вимога реєструватися як іноземні агенти до фізичних або юридичних осіб, які представляють інтереси іноземних держав у «політичній або квазі-політичної ролі». Така реєстрація передбачає розкриття зв’язку з іноземним урядом та інформації про пов’язану з цим діяльність та отримане фінансування, і не накладає ніяких обмежень, зокрема, поширення новин та інформації.

Зараз принаймні шість іноземних засобів інформації вже зареєстровані в США таким чином, серед них канадська телемережа «CBC», японська «NHK» або китайське видання «Чайна дейлі». Також у радянські часи деякі російськомовні засоби масової інформації, в тому числі газета «Правда» і агентство «ТАСС», були зареєстровані в США як іноземні агенти.

Згідно з ширококритикованим у Росії та світі російським законом, відомим як «закон про іноземних агентів», ухваленим 2012 року, неурядові організації, які отримують кошти або майно з-за кордону, які займаються «політичною діяльністю», повинні самі зареєструватися як «іноземні агенти» або бути зареєстровані примусово з накладанням штрафу. Такі організації зобов’язані, зокрема, на всіх своїх матеріалах підписувати себе «іноземним агентом», а також подавати набагато більше звітності урядовим органам.

Через широке трактування поняття «політична діяльність» в «іноземні агенти» записали і десятки організацій, що займаються правозахистом, соціологією, благодійністю, освітніми проектами або захистом навколишнього середовища. Критики заявляють, що справжньою метою закону було змусити замовчати незалежні голоси.

Президент медіакорпорації Радіо Вільна Європа / Радіо Свобода Том Кент вже відзначав, що RT поширює свої програми в США через кабельні телемережі, тоді як у Радіо Свобода таких можливостей у Росії немає. Він також звертав увагу, що журналістів Радіо Свобода переслідували і навіть били в Росії, їхні акредитації анулювалися, в той час як у США нічого подібного щодо представників російського телеканалу не відбувалося.

Російська телемережа мовлення за кордон RT, яку іноді ще називають її старою назвою Russia Today, від якої вона повинна була відмовитися ще вісім років тому, називає себе незалежною, але твердо проводить політичну лінію Кремля й фінансується з російського бюджету. Її також не раз викривали на поширенні спотвореної або повністю неправдивої інформації на користь позиції Москви.

Телеканал цієї мережі, що працює в США, як і російське державне агентство новин «Спутник», були названі в звіті американських спецслужб активними учасниками кампанії втручання Росії в президентські вибори в США 2016 року (Москва заперечує це втручання) і «прислужниками корумпованої політичної еліти» в Росії. Також у документі зазначено, що RT America «позиціонує себе як американський канал і навмисно намагається приховати будь-які юридичні зв’язки з російським урядом».